Het verhaal van Jan en zijn Co Wendy

Cliënt­ondersteuning, daar moet je gewoon heel dankbaar gebruik van maken. ”
Jan – mantelzorger voor zijn zwager Frank

Wat is jullie verhaal?

Jan: Op een gegeven moment kreeg mijn zwager Frank te horen dat hij Parkinson heeft. Samen met andere voor hem vertrouwde mantelzorgers ondersteun ik Frank nu. Vanuit de huishoudelijke ondersteuning uit de Wmo hoorden we dat het verstandig was om een Wlz-indicatie aan te vragen.

Waar liep je tegenaan?

Ik wilde Frank ook hierbij graag helpen, maar wist hier zelf veel te weinig van. Mijn vrouw is verpleegkundige zij heeft toen de Wlz-aanvraag gedaan, waarbij onze mantelorganisatie haar cliënt­ondersteuning aanraadde. Ze wisten meteen een goede. Zo kwamen we bij Wendy terecht.

Wat was de situatie?
Wendy (Co): Toen ik gebeld werd, had Frank inmiddels een Wlz-indicatie. Ik ging samen met Jan bij Frank op huisbezoek om hem te kunnen adviseren over het regelen van passende zorg. Het was een direct gesprek op basis van zijn wensen en behoefte. Frank wil zelf zo lang mogelijk de regie in handen houden. Zo wilde hij zijn familie betrekken in zijn zorg, maar ook vanuit het persoonsgebonden budget (Pgb) hun zorg kunnen vergoeden.
Jan: Als ik Wendy niet had gehad, hadden we zeker een halfjaar vertraging. Wendy is naast ons gaan staan en zij zorgde ervoor dat we het doel niet uit het oog verloren. Ik houd mijn hart vast voor mensen die geen cliënt­ondersteuner hebben. Die heb je als cliënt en als naaste gewoon nodig.

Wat zou je cliënten en mantelzorgers willen meegeven?

Wendy (Co): Er zijn zoveel instanties waarmee je te maken hebt bij het regelen van de juiste zorg. Cliënten en mantelzorgers zijn hier vaak veel energie en tijd aan kwijt, terwijl ze deze tijd beter kunnen besteden aan de zorg en ondersteuning van hun naaste.

Het is dus heel belangrijk dat cliënten en naasten weten, dat ze bij een indicatie zonder kosten gebruik kunnen maken van cliënt­ondersteuning.