Ik ben erg blij dat ik contact heb gekregen met een cliënt­ondersteuner. Echt een superman! ”
Annie over haar cliënt­ondersteuner

Het verhaal van Annie en haar Co

De super Co van Annie
Toen Annie zes jaar geleden een hersenbloeding kreeg, veranderde haar leven compleet. Wat eerst vanzelfsprekend was, moest ze nu opnieuw leren. Annie had hulp nodig om weer mee te kunnen draaien in de maatschappij. De juiste hulp vinden, bleek in de praktijk lastiger dan gedacht.

Wat was je vraag?
“Ik wilde graag ondersteuning van het NAHuis in Tilburg. Dat is een organisatie die mensen met een niet-aangeboren hersenafwijking begeleiding biedt bij hun terugkeer in de maatschappij. Daarvoor had ik een Persoonsgebonden Budget (PGB) nodig.”

Waar had je precies hulp bij nodig?
“Rust in mijn hoofd en leven vinden. Door om te leren gaan met mijn vermoeidheid, de dagen van de week goed invullen met werkzaamheden of hobby’s. En weer leren om begrijpend te lezen.”

Waar liep je tegenaan?
“De twee keukentafelgesprekken die ik met medewerkers van de gemeente had, liepen niet goed. Ik vroeg me af hoe ik nu verder moest. Tussen de papieren die ik had gekregen, zat ook informatie over Stichting MEE. Op hun website las ik dat zij ondersteuning kunnen bieden. Toen heb ik MEE gebeld en kwam ik in contact met een cliënt­ondersteuner.”

Welke hulp kreeg je van hem?
“Hij is eerst op huisbezoek geweest voor een gesprek. Daarna heeft hij een derde keukentafelgesprek met de gemeente geregeld en begeleid. Hij heeft mij geholpen om precies te bepalen welke zorg ik wilde en hoe vaak. Hij bleek goed op de hoogte van de wet en de regels. Binnen de Wmo moet je bijvoorbeeld een eigen bijdrage betalen. Hij wist mij te vertellen dat ik die niet hoefde te betalen omdat mijn man al gepensioneerd was.” 

Heeft dat geleid tot de juiste ondersteuning?
“Via de gemeente krijg ik nu wekelijks een dag begeleiding van het NAHuis vergoed. In 2018 is daar ook nog PGB bijgekomen.” 

Wat heeft cliënt­ondersteuning voor jou betekent?
“Ik ben erg blij dat ik contact heb gekregen met een cliënt­ondersteuner. Echt een superman! Ik had meteen een goed gevoel bij hem. Hij is prettig in de omgang en nam meteen heel veel taken over. Ook was hij goed op de hoogte ook van zaken die er nog aan stonden te komen. Inmiddels kan ik veel zelf. Ik heb nog wat hulp in de huishouding, maar de rest kan ik zelf. Ik heb nu zelf verlenging voor het NAHuis aangevraagd voor twee jaar, dat ging eigenlijk vanzelf.”

Heb je nog tips aan mensen die hulp nodig hebben vanuit de Wmo?
“Ga er gewoon op af, die mensen zijn er toch. Vaak kom je er beter uit dan dat je het zelf gaat doen. Er zijn zo veel regels, daar kunnen wij als burgers niet op aansluiten. Cliëntondersteuners denken aan heel veel dingen meer en spreken de taal van de gemeente. Gewoon contact opnemen, dus.”