Cliënt­ondersteuning via de gemeente

Cliënt­ondersteuning wordt geboden door een cliënt­ondersteuner (Co). De cliënt­ondersteuner helpt u uw weg te vinden op het gebied van zorg en ondersteuning, jeugdhulp, participatie, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen. De cliënt­ondersteuner staat naast u, kan meegaan naar gesprekken en denkt mee. Zij snappen welke zorg, hulp of middelen u nodig heeft – soms ook uit ervaring – en waar u die kan vinden. Zij geven zelf geen zorg of langdurige hulp. Ze werken zonder kosten en onafhankelijk van gemeenten, (jeugd)zorginstellingen en andere organisaties.

Iedere Nederlander heeft recht op cliënt­ondersteuning. Dit is in de wet geregeld. Zo kan iedereen zo goed mogelijk mee (blijven) doen in de samenleving. Met cliënt­ondersteuning krijgt en houdt u regie over uw eigen leven en zorg. Iedere gemeente heeft cliënt­ondersteuning op haar eigen manier ingericht.

Wat kan cliënt­ondersteuning voor u betekenen?

Cliëntondersteuners weten welke zorg, hulp of middelen u nodig heeft – soms ook uit eigen ervaring – en waar u die kan vinden. Zij helpen u met het vinden van de weg op het gebied van zorg en ondersteuning, jeugdhulp, participatie, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen. Cliëntondersteuners kunnen meegaan naar (keukentafel)gesprekken en denken met u mee. Naast hun kennis en advies bieden ze een luisterend oor. Zelf verlenen ze geen zorg of langdurige hulp.

Waar moet u zijn?

Als u onafhankelijke ondersteuning en advies nodig heeft op het gebied van zorg en ondersteuning, jeugdhulp, participatie, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen, kunt u contact opnemen met uw gemeente. Zij brengen u in contact met cliëntondersteuners.

Cliënt­ondersteuning kunt u aanvragen bij:

Wie is de cliënt­ondersteuner (Co)?

Cliëntondersteuners zijn mensen die kennis hebben van de manier waarop de (lokale) zorg of hulp is ingericht. Soms zijn ze expert op een specifiek domein, zoals bijvoorbeeld schulden of opvoeding. Naast kennis hebben zij soms zelf ook ervaring met één of meerdere gebieden. Dit noemen we ervaringsdeskundigen.

De cliënt­ondersteuner staat naast u, kan meegaan naar gesprekken en denkt mee. ”

Meestgestelde vragen:

In het keukentafelgesprek spreekt u met iemand van de gemeente. In dit gesprek onderzoekt de gemeente welke zorgbehoefte u heeft. U vertelt wat uw persoonlijke situatie is, waar u ondersteuning bij nodig heeft en wat oplossingen zouden kunnen zijn. Dit gesprek gebruikt de gemeente om te bepalen welke zorg of ondersteuning u krijgt. Het is belangrijk om dit gesprek goed voor te bereiden. Hier kan een cliënt­ondersteuner u bij helpen. Ook kan uw cliënt­ondersteuner aanwezig zijn tijdens dit gesprek.  

Een cliënt­ondersteuner heeft kennis van de manier waarop de (lokale) zorg of hulp is ingericht. Daarnaast zijn er ook ervaringsdeskundige cliëntondersteuners. Zij zetten hun eigen ervaringen als cliënt in en gebruiken hun persoonlijke ervaringen om u beter te ondersteunen met uw vraag.

Als u de weg niet meer weet te vinden wanneer u ondersteuning nodig heeft op het gebied van zorg en ondersteuning, jeugdhulp, participatie, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen, dan is er cliënt­ondersteuning. Bijvoorbeeld wanneer uw situatie verandert of ineens ingewikkelder wordt, of wanneer er niemand in uw (directe) omgeving is die u kan helpen. Ook kan een cliënt­ondersteuner helpen wanneer het niet duidelijk is bij wie u moet zijn of wanneer u verstrikt raakt in de regels.

Cliëntondersteuners bieden een luisterend oor. Zij denken met u mee en gaan mee naar (keukentafel)gesprekken. Zij snappen welke zorg, hulp of middelen u nodig heeft – soms ook uit eigen ervaring – en waar u die kan vinden.